Smartlog v3 » A-kasser & Fagforeninger » Kommune ansætter med løntilskud
Opret egen blog | Næste blog »

A-kasser & Fagforeninger

Info om a-kasser & fagforeninger

Kommune ansætter med løntilskud

14. May 2011 23:07, FA

Den høje arbejdsløshed i det svage jobmarked får flere kommuner til at ansætte med løntilskud. Ledigheden er stadigt høj på trods af en svag bedring i den danske og internationale økonomi. Mange kan ikke finde arbejde og det er dyrt for kommunerne. Understøttelse og aktivering af ledige koster dem mange millioner kroner. Samtidigt fyrer mange kommuner selv for at holde udgifterne nede. Men nu ser det ud til, at de igen ansætter.  Det er dog kun arbejdsløse med løntilskud, der kan se frem til jobfest i de danske kommuner. Det er i princippet gratis for en kommune at ansætte en ledig i løntilskud, da de arbejder til samme ”løn”, som de får i dagpenge eller kontanthjælp. Kommunen slipper endvidere for dyre aktiveringer og får større refusion fra staten.

Særligt Københavns Kommune ansætter i stor stil folk med løntilskud ifølge flere aviser på det seneste. Kritikere beskylder kommunen for at spekulere økonomisk i de ledige, samtidigt med at de placeres i udsigtsløst job. Der venter med andre og sjældent fastansættelse til de ledige efter løntilskuddet ophører.  A-kasser der varetager medlemmers aktivering skyder også med skarpt mod kommunernes kassetænkning. Foruden at fungere som gratis arbejdskraft erstatter løntilskudsstillingerne også reelt lønnet job, som igen gør det svære for de arbejdsløse at finde fast arbejde. Der er endda eksempler på, at folk er blevet fyret for så igen at blive ansat i samme stilling med løntilskud. A-kasser, fagforeninger og fagforbund har her et ansvar for at træde i karakter og varetage deres medlemmers interesse. Mange ledige bliver reelt presset ind i job med løntilskud, så kommunen undgår dyre aktiveringskurser, der måske kunne gavne de ledige mere.

Som medlem i en a-kasse er du som ledig berettiget til 2 år på dagpenge ifølge de nye regler, det var tidligere 4 år. Når du er ansat i løntilskud, er du fortsat reelt registeret som ledig og perioden i løntilskud tæller med i de 2 år. Hvis du efter 6 eller 12 måneder i løntilskud uden udsigt til fastansættelse fortsat ikke har fundet noget job, er du nu endnu tættere på at miste dine dagpenge og dermed yderligere presset. Det kan ikke være hensigten med løntilskud at holde de ledige fast i deres situation på den måde.